Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie is een belangrijk deel van online marketing strategieën. Het gaat om het maximale halen uit het verkeer dat naar je website geleid wordt. Oftewel ervoor zorgen dat de bezoekers die naar je website komen, ook daadwerkelijk een aankoop plaatsen, of afspraak maken. Conversies zijn bepaalde actiepunten die een gebruiker moet maken. Die acties zijn belangrijk voor je online succes, zoals:

  • het doorklikken naar een volgende pagina op je website;
  • het klikken op het telefoonnummer om te bellen (op mobiele apparaten);
  • het aanmelden voor een nieuwsbrief;
  • het aanvragen van een offerte;
  • het downloaden van een whitepaper;
  • het toevoegen van een product aan je winkelmandje;
  • het afrekenen van je winkelmandje.

Conversies zijn dus doelen die je kan stellen voor je bedrijf. Elke pagina heeft een doel, van het aanklikken van een link tot het afrekenen van het winkelmandje. Er wordt vaak onderscheid gemaakt tussen twee verschillende soorten conversies; micro en macro conversies:

Micro en Macro:

  • Micro conversies zijn conversies (acties) die een kleine waarde hebben voor het succes van je campagne. Denk aan het bezoeken van een bepaalde pagina of een klik op telefoonnummer. Er worden meestal eerst micro conversies uitgevoerd voordat er over wordt gegaan naar een macro conversie.
  • Macro conversies zijn conversies (acties) met een grotere waarde, die vaak écht iets opleveren. Een macro conversie is bijvoorbeeld een winkelbezoek, online transactie of het invullen van een contactformulier. Macro conversies hebben een grotere waarde dan micro conversies.

Micro- en macro conversies zijn goed meetbaar te maken in bijvoorbeeld Google Analytics.

Laat een reactie achter